onsdag 16 mars 2011

Smygpremiär!!!

Genom Vikasjön, som ligger söder om Falun, går det en rullstensås. Åsen bildar några långsträckta öar i sjöns norra del.
När vattnet i sjön sänks på våren så sker ett intressant fenomen. I en "lagun" på en av öarna tinar isen bort även om den är mer än en halvmeter tjock på övriga ställen. Så vitt jag kan förstå så är åsen mättad med vatten som rinner ut när sjön sänks. Vattnet håller väl några tiondels plusgrader kan jag tänka mig. I alla fall tillräckligt för att smält upp en vak.


Isvaken på ön

Öppet vatten innebär ju att man kan prova att vaska guld!

Säsongens första panna!
Tur man inte fryser om händerna så lätt

Nu ska vi se....

Lite svartsand men inget guld.
Resultatet blev väl som förväntat, dvs inget guld. Hur som helst så var det en trevlig lunchpromenad i vackert vårvinterväder. Jag tackar min arbetskollega Mats som förevigade vaskförsöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar