söndag 1 maj 2011

Lite glitter!

Säsongens första seriösa vasktur resulterade i ett litet guldkorn!

I bäcken, som ligger en bit utanför Falun, har jag hittat guld förr. Det märkliga är att jag bara hittat guld på en speciell plats. Platsen är nedanför ett litet vattenfall intill det fasta berget. Dagens tur var ämnad att försöka hitta guld på någon annan plats i bäcken.

Det resultatlösa området
Det var fortfarande mycket vatten i bäcken efter vårens snösmältning så det var lite svårt att gräva där man ville. Jag hittade ett lovande ställe nedanför ett litet vattenfall. Nedanför fallet fanns det lite grus som samlats där vattenströmmen lugnar ned sig. Där grävde jag.


Gruset var allt för urtvättat och lättgrävt för min smak. Ett par provpannor gav inget intressant och knappt någon svartsand heller. Efter byte av grävställe såg det lite mera lovande ut. Det gick att gräva djupare, var mer hårdgrävt och det fanns en tendens till lera i botten. Mängden svartsand var betydligt större och det fanns även några små vackra granater. Efter ett tiotal resultatlösa pannor började jag inse ett par saker, att ryggen är otränad efter vintern och jag nog skulle kamma noll på det här stället. Kunde dagen räddas genom att gå till stället i bäcken där jag hittat guld förut?

Det lilla kornet
På plats vid specialstället ser jag att förra årets grävgrop fortfarande till delar finns kvar men är fylld med lite nytt löst grus. Vaskning av det lösa gruset ger inget. Efter några pannor kommer jag till gropens botten och lyckas få upp lite ljus lera blandat med grus, det där lovande materialet som gett guld förut. Vaskning av materialet ger ett litet guldkorn!

Nöjd åker jag hem och tänker, undrar i hur många bäckar man vaskat i utan att hitta något guld beroende på att man vaskat på fel ställe?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar