lördag 2 juni 2012

Uppföljning av intressant uppslag

När jag var på geologins dag i höstas så pratade jag med en person som som hade hört att det skulle finnas guld i någon bäck nära ............ Även fast jag "pumpade" honom så kunde han inte precisera platsen utan det var tydligen andra hands uppgifter. Jag lade dock in området i min "besökslista" inför kommande prospekteringar.

För ett par veckor sedan var det dags, vattnet hade sjunkit undan i bäckarna och vädret var vackert.

Jag hade tittat ut ett par bäckar som jag ville besöka som åtminstone låg någorlunda i närheten av det "heta" området.

Den första bäcken börjar på ett berg och rinner en bit under ganska konstant lutning. Platsen där bäckens lutning minskade var mitt mål. Turligt nog gick det en liten körväg som gick att åka på om man tog det väldigt försiktigt.

Bäcken var av det mindre slaget men hade faktiskt några innevånare. Småfisken flydde i panik när jag närmade mig vattnet. Med tanke på hur fiskarna uppförde sig tror jag att det var bäckröding. Öring simmar iväg och gömmer sig och står sedan stilla, rödingen simmar vidare om du på nytt närmar dig. Öringens taktik fungerar dåligt mot mink medans däremot rödingens är mer anpassad för att klara minkens anfall. De härstammar båda från nord Amerika. Nåja, slut på biologi lektionen och tillbaka till guldet.

På platsen var det gott om fint lättgrävt grus. Bekvämt men sällan bra. En kontroll med vaskpannan avslöjade lite svartsand och granatgrus. Jag lade i rännan i bäcken och körde ett par hinkar. Resultatet var inte särskilt uppmuntrande. Inget guld och ej heller mycket svartsand eller tungmineral. Jag gjorde några till pannor på olika ställen men resultatet uteblev. Bäst att spara lite krut till nästa bäck!

Den andra bäcken var en aning större. Här fanns inget lättgrävt grus utan jag fick kämpa för varje spadtag i den hårda och steniga bottnen. Här såg det hela lite mer intressant ut. Massor av mörk sand visade sig efter grovvaskningen. Jag försökte plocka bort sanden med en magnet men bara minimala mängder försvann. Antingen var sanden omagnetisk hematit eller något annat tungmineral. Sanden var inte heller helt svart utan mer mörkt grå.

Trots de intressanta mängderna tungmineral så visade sig inget guld i pannan. Efter hårt grävande och några pannors vaskade så sa ryggen stopp när jag reste mig från pallen. Den låste sig och jag höll på att hamna i vattnet.... Efter en stund så ordnade det hela sig men jag tog det säkra före det osäkra och gick tillbaka till bilen för hemfärd.

Bäcken är fortfarande kvar på min lista för ytterligare besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar