söndag 23 juni 2013

SGF:s möte vid Marnäs 15 Juni 2013

Skolavslutningshelg och för första gången på flera år så regnade det inte! Vi, min far och jag, var lite sena iväg från Falun. Framme vid ån så for vi inte direkt till lägret utan passade på att vaska lite när vi passerade ån.

Ån är väldigt vacker och innehåller förutom en anings mängd guld även ett bestånd av Harr och några Öringar.

På plats såg jag till min glädje att vattenföringen var låg. Lågt vatten är bra, då kommer man åt lätt åt bottenmaterial och det brukar vara lättare att hitta en grund ström som passar för vaskrännan.



På platsen sjöd det redan av aktivitet. Det var ett par highbankers varav en med dredgetillsats. Dessutom var det några som bara använde vaskpanna. Vi hade siktet inställt på att använda en utrustning mittemellan, dvs en vaskränna.


Som vanligt är man lite slö så grävstället fick bli i närheten av den enda platsen som jag fann lämplig för vaskrännan. Efter mycket "micklande" låg äntligen rännan i ån och såg ut att fungera tillfredsställande. Som vanligt missbedömer man vattnets fart och fallhöjd. Tur nog är inte rännan mer än en meter lång så det behövs inte så mycket fallhöjd som om rännan vore längre.

Efter en längre stunds grävande hade jag åstadkommit en, i mitt tycke, rejäl grop. Materialet i gropen kändes sisådär. Lite för grovt och för urtvättat för att inge några större förhoppningar. Hur som helst, nu var det läge för att kolla vilka dyrbarheter som gömde sig i rännan!


Resultatet var inte vad jag hoppats på, inte ens ett ultra-micro-nano guldkorn visade sig hur jag än finvaskade med alla knep jag kunde.

Lite besviken återställdes platsen och gropen återfylldes. Jag tycker det är viktigt att platsen där man grävt återställes så gott det går. Grävda gropar kan utgöra en fara för andra och så ser det inte bra ut om platsen ser ut som ett månlandskap.


Jag snokade runt lite och tog några pannor här och där. Ett ställe kändes lite mer lovande med mer tungmineral. Jag hittade inget guld men platsen kan undersökas lite noggrannare en annan gång.

Nu började det närma sig kvällning och magen gjorde sig påmind. Vi åkte till lägret och åt lite runt brasan.
 


Alla samlades runt elden, det grillades korv av alla de sorter. Ett par personer var lite mer avancerade i sin matlagning och lagade råstekt potatis med lök och karré.

Kvällen avlöpte med trevlig samvaro. Vi diskuterade om olika vaskplatser, kommande evenemang och vaskträffar.

Guldet då undrar ni? Dagen var inte så lyckosam men ett par korn fick ån lämna ifrån sig i alla fall!

1 kommentar:

  1. Hejsan.

    En fråga från en nyfiken.. När får man använda vaskränna egentligen? Är det först efter man har sökt "undersökningstillstånd/inmutning"?

    Jag tänker då på en ränna utan motor(-matning av grus).

    Tack för trevlig läsning!

    SvaraRadera