lördag 25 december 2010

Dalmasen minns......... Vaskträff vid Oreälv den 7 Augusti 2010

Vaskträffar som Svenska Guldvaskarföreningen anordnar brukar vara trevliga tillställningar. Så även denna gång. De hårdhudade, dvs de med husvagn, brukar anlända redan på fredagen. På lördagen anländer fler personer, vissa stannar bara över dagen, andra tältar och stannar till söndagen.

Lägerplatsen
Vi, dvs jag och min far, tillhör de som bara brukar stanna över dagen. Vi anlände på lördag förmiddag och startade genast att gräva och vaska. Fler och fler anslöt sig till guldjakten. Snart brummade flera ettriga vattenpumpar som försåg guldvaskarmaskinerna med vatten.
Entusiasm vid en guldvaskarmaskin - en High banker

Glada medlemmar

Gruset åker i vaskrännan

Dagens lyckosammaste guldvaskare
Själv så gillar jag enkelheten med handvaskning. Inget som låter och inga tunga vattenpumpar att serva och släpa på. Dessutom brukar gropen där jag gräver vara konkurrenskraftig även fast det går saktare än med maskinella hjälpmedel. Man får vara lite mer envis och arbetsvillig bara.

Guldets fru Fortuna log inte mot mig denna dag. Hur jag än grävde och vaskade lyckades jag inte hitta ett endaste lilla korn. När jag kände mig nöjd för dagen, dvs var trött och öm i ryggen, satte jag mig vid älvkanten och kollade på guldvaskare som sög upp grus med en handdriven pump, en Hendersonpump. Trots att pumpen såg ut att fungera bra tillstod han att han inte heller hittat något guldkorn. Jag bad att få prova pumpen. Jodå, pumpen sög bra och jag fyllde en panna med grus från bakom en liten sten. Jag vaskade materialet och se på sjutton, var det inte ett litet guldkorn i pannan! Snacka om tur, ett korn i dagens sista panna!

Litet guldkorn i pannan
Dagen avslutades vid lägerplatsen. Jag och far grillade korv och njöt i fulla drag innan lukten, den kväljande lukten, spreds sig. Jodå, satt inte Gävleborna och tryckte in rutten fisk, även kallad surströmming, in i de lyckligt gapande munnarna. Inte nog med att pappersbruken längs kusten luktar illa, måste de ta med lukten när de är ute och reser? ;-)

Kvällen fortsatte med lite samkväm och historieberättande vid brasan innan vi i skymningen påbörjade vår färd hemåt Falun. En trevlig dag att minnas. Nu är det bara att se fram emot nästa sommars vaskträffar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar