lördag 11 december 2010

Finsikt

Jag tycker det är roligt och tillfredsställande att göra mina guldvaskargrejor själv. Här är en idé på en enkel finsikt som passar för att sikta koncentrat. Siktning underlättar finvaskning eller är en förutsättning för körning i blue bowl eller liknande maskiner.

Du behöver en flatbottnad plastskål, glest tyg och lite rejäl tejp.


Börja med att skära ut botten på skålen. Det görs med en vass kniv eller kanske hellre med en lödkolv. Lödkolven har fördelen att plasten inte spricker och risken för skärsår minimeras. 


Klipp sedan ut ett stycke av det glesa tyget så att det täcker hålet och går upp en bit på sidan av skålen. Tyget fästs sedan runt om med vävtejp. Klart!

Kanske inte den vackraste skapelsen men den fungerar bra om det inte är för stora mängder som ska siktas.
I mitt fall valde jag en tvättpåse i något slags finmaskigt nylontyg. Beroende på vilket tyg som används kan maskstorleken varieras. Jag tror att ett syntetiskt tyg som inte drar åt sig vatten, och sväller, funkar bäst.

Lycka Till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar