måndag 4 juli 2011

Miller Table del 2

Dags för en liten uppdatering om vad som hänt sen sist.

Bordet är ihopskruvat av en botten i formplyfa och lister på sidorna. Listerna är tätade med silikon så att bordet inte läcker. Jag har gjort bordet lite längre än insatsmattan. Då kan man spruta på vattnet på den övre delen och vattnet hinner lugna sig innan det når insatsmattan.

Bordet står på en större plastbalja med ett skjutbart stöd i övre änden. Då kan man enkelt reglera bordets lutning genom att skjuta stödet fram och tillbaks.

I den större baljan finns en mindre balja där materialet samlas upp sedan det passerat bordet. I den andra delen av baljan finns en liten 12 V pump. Pumpen pumpar vatten till ett perforerat rör i bordets övre ände. Vattenflödet regleras genom att en liten skruvtving trycker på slangen.

Testkörning
Efter diverse laborerande med lutning och vattenflöde var det dags att testa! Det finsiktade koncentratet, som jag vet innehåller lite mikroskopiskt guld och ev några lite större korn, hälldes på bordets övre del. Jodå, det hela såg ut att fungera. Snart glimmade hela bordet av "guld"! Det var bara ett problem, hade guldet rätt färg och visst  glimmade det olika beroende på vilken vinkel mot ljuset man tittade i? Guld lyser ju konstant oberoende av vinkel. Lite undersökningar med lupp och mikroskop visade på visserligen intressanta men värdelösa korn av svavelkis. Och var var det ultrafina guldet jag visste fanns i koncentratet? Inte på bordet i alla fall!

Efter att analyserat det hela fann jag några lite större, allt är relativt :-), guldkorn tillsammans med svavelkisen. De minsta guldkornen saknades fortfarande. Nåja, materialet fanns ju kvar i den lilla baljan och kan ju lätt köras om.

Efter att funderat lite kom jag på ett par intressanta saker. Normalt när man vaskar så innehåller koncentratet mest svartsand, granater, kvarts och förhoppningsvis lite guld. Undersökning under lupp avslöjar att allt material är avrundat och att guldet är tillplattat i små flagor. Platta tunga guldkorn och runt lätt ofyndigt material gör att bordet fungerar bra.

Mitt material var tvärsom! I mitt fall var det svavelkisen sam var platt och det minsta guldet runt.

Jag får fundera lite till......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar