måndag 11 juli 2011

Miller Table del 3

Sisådär!
Nu börjar jag få ordning på grejorna och jag lyckas fånga de små mikroguldkornen.

Jag har gjort några ändringar för att lyckas.

Den viktigaste ändringen är bytet av matta. Skärunderlägget fungerade dåligt för det finkorniga guldet och något måste göras. Med lite tur hittade jag en annan matta som fungerade bättre. Jag hade en aktmapp i A3 format som är gjord i plast. Plasten är inte slät utan fint präglad med en massa små gropar som passar utmärkt för bångstyrigt mikroguld. En passande del skars ut ur mappen och viktes till en passande insats i den stora rännan.

Aktmappen
Närbild på ytans struktur

Extrem närbild

En annan ändring jag gjort är att jag siktar materialet ännu nogrannare. Problemet är var hittar man ett tillräckligt finmaskigt nät?
Vid ett besök på Rusta inhandlades ett "3 pack ankelsocka 20 DEN one size svart" för det facila priset av 10:-. En nylonstrumpa spändes försiktigt över en liten plastburk. En matsked koncentrat lades på strumpan och allt sänktes under vatten. Sedan skakades hela härligheten försiktigt och det grövre materialet kunde tas bort. Det hela upprepades tills allt finkornigt material samlats inne i burken. Bara att ta bort strumpan och, viola, finsiktat material!


Det är svårt att få vattenflödet på bordet jämnt. Även fast hålen i röret som förser bordet med vatten har jämn delning och är lika stora blir det väldiga skillnader i vattenflöde på olika delar av bordet. Märkligt nog blev det största vattenflödet längst ifrån inloppet i röret. Jag tejpade för några hål i änden av röret och det hela fungerade mycket bättre.

Ytterligare en förbättring är en bit av en plastpåse som sitter fast på röret. Plastpåsen tar bort lejonparten av de bubblor som bildas när vattnet sprutar ur röret. Lite ytterligare finjustering behövs innan allt är perfekt.

Det finsiktade materialet sprids ut med en sked på den översta delen av mattan. Det lättare materialet åker snabbt bort, det tyngre tar lite längre tid. Efter en stunds körning så töms bordet under rinnande vatten ner i en vaskpanna. Mängden koncentrat blir mindre än en tesked.
Lite mikroglitter! De minsta kornen är ca 0,05 mm

Sedan återstår det "bara" att få fatt på guldet, men det är en annan historia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar