lördag 5 januari 2013

Bra att ha!

Här är ett tips på en användbar app till telefonen för de geologi och guldvaskarintresserade.

När jag åkte skridskor på sjön Runn så såg jag några intressanta stenhögar och lämningar efter mänsklig aktivitet. Vid närmare kontroll av högarna påminde de mycket om skrotsten efter en gruva. Det tycker åtminstone jag är intressant! Stenarna undersöktes efter tecken på sulfidmalmer vilket är extra intressant för en guldgrävare. Jag såg inga tecken på vittrade svavelmineralförande stenar utan dessa var istället mörka, tunga och järnmalmsfärgade.
Hamnanläggning
Suddig skrotstenshög
Då kom jag på något jag hade i min telefon. En app från SGU, Sveriges Geologiska Undersökning! Jag staratde appen och efter ett tag så kom resultatet jag redan antagit. I närheten finns flera gamla järnmalmsgruvor. Appen använder telefonens GPS för att lokalisera rätt kartområde. Din egen position är utmärkt med en grön "blobb".
Efter att zoomat in på kartan kan man läsa vad som hittats i respektive gruva. I detta fall Järn och Mangan. Texten är lite svårläst i min budget telefon med dålig skärm men är säkert bättre vid högre upplösning. Appen har också andra visningslägen såsom berggrund.
Efter att pekat på kartan får man svaret vad berggrunden består av på platsen.

Nackdelen med appen är att man måste ha täckning för datatrafik då kartorna laddas hem när GPsen lokaliserat läget.

För den guldvaskarintresserade är även lagret jordarter intressant. Appen borde även gå att använda för att söka efter gruvor då man ser vad man är och gruvans position på skärmen. Bara att gå så att punkterna sammanfaller.

Mer info finns på SGU:s hemsida http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/mobilapplikationer.html

Nu väntar jag bara på uppdatering av appen så att även guldkartan kommer med ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar